Forum pedagogika Strona Główna pedagogika
pedagogika radomsko wseh w Łodzi
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kształtowanie naukowego poglądu na świat.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pedagogika Strona Główna -> Wprowadzenie do pedagogiki - Wykład
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
klex44
Administrator



Dołączył: 04 Lis 2006
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:20, 13 Gru 2006    Temat postu: Kształtowanie naukowego poglądu na świat.

Kształtowanie naukowego poglądu na świat.

1. Pojęcie i funkcje naukowego poglądu na świat.
Nie można określić dokładnie ani celów wychowania zmierzającego do ukształtowania w wychowankach naukowego poglądu na świat, ani rzeczywistych rezultatów tego wychowania, ani sposobu jego skutecznej realizacji, jeśli nie dysponuje się możliwie dokładną i jednoznaczną definicją tego pojęcia.
Można przyjąć, że naukowy pogląd na świat jest pewną swoistą odmianą światopoglądu w szerokim, ogólnie przyjętym znaczeniu tego słowa. Wtedy nasze zdanie sprowadzałoby się do znalezienia tych właściwości, której pozwalają wyodrębnić światopogląd naukowy spośród innych poglądów.
Światopogląd- jest to pewien system przekonań wyznaczających stosunek człowieka do świata i siebie samego.
W definicji takiej zawarte są przynajmniej cztery istotne momenty, które warto wziąć pod uwagę:
- po pierwsze- światopogląd jest systemem, a więc zbiorem poglądów wewnętrznie spójnych,
- po drugie- jest zespołem przekonań, a więc sądów w szczególny sposób emocjonalnie bliskich jednostce, która je uznaje. Światopogląd zawiera więc pewien stosunek uczuciowy do określonej treści, a nie tylko poznawczy.
- po trzecie- obejmuje treści uznawane z wysokim poziomem asercji, a więc z głębokim przeświadczeniem o ich słuszności lub prawdziwości.
- po czwarte- obejmuje treści o szczególnym dla jednostki życiowym znaczeniu.
Światopogląd wyznacza stosunek jednostki do otaczającego go świata, jak również do niego samego. Należy dodać, że stosunek tan może kształtować się w trzech odrębnych płaszczyznach:
- poznawczej,
- emocjonalnej,
- dążeniowej.
Płaszczyzny te wpływają na główne funkcje, jakie spełnia światopogląd w życiu człowieka. Są to:
• FUNKCJA POZNAWCZA ŚWIATOPOGLĄDU- daje jednostce określony sposób rozumienia świata, jego struktury w nim działających oraz miejsca człowieka w tym światopoglądzie.
• FUNKCJA IDEOWA- światopogląd dostarcza jednostce podstawy do wartościowania świata, a więc do ujmowania jego zjawisk w kategoriach dobra i zła.
• FUNKCJA EGZYSTENCJALNA- światopogląd określa pewien system wartości jednostki, a więc dostarcza odpowiedzi na pytanie o sens życia ludzkiego. Ustanawia pewien system wartości, któremu należy życie podporządkować.

Naukowy światopogląd- naukowy pogląd na świat, to wewnętrznie spójny system przekonań danej jednostki, które są zgodne ze stanem współczesnej wiedzy naukowej oraz przyjmowane, uznawane i stosowane przez tę jednostkę na podstawie racjonalnego, naukowego myślenia.

Na Światopogląd człowieka składają się trzy główne kategorie przekonań:
• Przekonanie dające w sumie pewne wyobrażenie o świecie oraz siłach w nich rządzących,
• Przekonanie dotyczące tego, co jest naprawdę cenne i godne zabiegów człowieka, a więc jakimi wartościami człowiek powinien poświęcać swe życie,
• Przekonanie na temat tego, jak należy postępować, aby swe wartości osiągnąć, a więc jakie są życiowe i moralne powinności człowieka.

Przykładem zespolenia wszystkich tych elementów jest światopogląd chrześcijański. Trzy dziedziny wychowania to: światopogląd, idea, wych. moralno- społeczne.


2. Sylwetka człowieka naukowym poglądzie na świat.
Sylwetka człowieka o naukowym poglądzie na świat wyróżnia trzy główne kategorie:
• Oparta na postawach naukowych- przekonania światopoglądowe- są to fundamentalne zasoby podstawowej, uzasadnionej naukowo wiedzy o świecie z jednoczesnym wewnętrznym przeświadczeniem o jej prawdziwości oraz doniosłości.
• Ukształtowanie w toku indywidualnego rozwoju- cechy intelektualne- umożliwiają kształtowanie się i stały rozwój przekonań opartych na przesłankach rozumowych a następnie ich konstruowanie i twórcze stosowanie w życiu. Do głównych spośród nich zaliczamy:
- tolerancję,
-krytycyzm- krytyczne myślenie
- otwartość umysłu,
- uczciwość intelektualną,
- samodzielność myślenia.
• Inspirujące do osobistego rozwoju światopoglądowego- podstawy egzystencjalne- to takie, które prowadzą do określenia własnego miejsca jednostki w otaczającym ją świecie, a tym samym czyni jednostkę zdolną do nadawania własnemu życiu określonego sensu.


3. Konflikty światopoglądowe we współczesnym wychowaniu.
Problemami związanymi z kształtowaniem i rozwijaniem sylwetki człowieka w wychowaniu są konflikty.
Współczesne dzieci przychodząc do szkoły są zawsze w jakiś sposób i w jakimś stopniu ukształtowanie światopoglądowe. Ich przekonania, postawy nierzadko daleko odbiegają od tych, które mieszczą się w obrębie celów wychowania światopoglądowego nowoczesnej szkole. Najczęściej wysiłki wychowawcze szkoły zmieniają w kierunku urabiania odpowiedniej sylwetki światopoglądowej dziecka, zderzając się z rezultatami oddziaływań wcześniejszych. Dlatego współczesne wychowanie światopoglądowe w szkole charakteryzuje się pewnymi konfliktami mianowicie:
• Wynikające z rozbieżności między prymitywnym a przednaukowym często magicznym, antropomorficznymi naiwno- animistycznym myśleniem dziecka w wieku przedszkolnym a myśleniem naukowym, z jakim spotyka się ono w szkole.
• Wynikające z faktu, że dzieci przyswajają sobie wcześniej zasłyszane potoczne poglądy i przekonania głoszone w ich środowisku domowym i rówieśniczym, które niewiele mają wspólnego z prawdą i nauką. Przyczyną tego konfliktu jest niedostateczna troska rodziców właściwy rozwój umysłowy dziecka.
• Wywodzące się z rozbieżności światopoglądowych, w których duchu jest wychowanie dziecka w domu i w szkole.

Wszystko to sprawia, że sylwetka światopoglądowa dziecka, z jaką przychodzi ono do szkoły jest często dość dalekie od tej, jaką należałoby kształtować w programie wychowania w duchu naukowego poglądu na świat.
W rozwiązywaniu różnych konfliktów doniosłe znaczenie ma odpowiednia postawa nauczyciela, wychowawcy, który zawsze odnosi się z taktem i wyrozumiałością do poglądów i postaw wyrażonych przez uczniów, uczniów następnie musi tak oddziaływać, aby nie utracić zaufania dziecka, jak też jego rodziców.


4. Proces wychowania światopoglądowego a rozwój dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
Wychowanie światopoglądowe w szkole należy zacząć możliwie jak najwcześniej (nawet już w I klasie szkoły podstawowej), jednak musi być dostosowane do poziomu umysłowego i intelektualnego dzieci i ma prowadzić do samodzielnego rozwiązywania przez nie problemów światopoglądowych.

ETAPY WYCHOWANIA ŚWIATOPOGLĄDOWEGO

I rozpoczyna się w I i II klasie szkoły podstawowej. Na tym etapie wychowawca- nauczyciel powinien:
1) Dać dziecku wiedzę dla niego przystępną ukazującą prawdy dla zrozumienia zjawisk występujących w świecie.

2) Udowodnić i wpoić przekonanie, że wszystko, co nas otacza ma swoją przyczynę, którą można zbadać.

3) Ukazywać różnorodność poglądów na te same sprawy- tolerancja.

4) Ukazywać jak nauka obala magiczne wierzenia i praktyki naszych przodków.

5) Rozwijać krytycyzm, tzn. ukazywać, że nie zawsze jesteśmy nieomylni.

6) Ukazywać fakty dotyczące poznania świata tak, aby rozwijać wyobraźnię dziecka.

II obejmuje III i IV klasę szkoły podstawowej. Na tym etapie wychowawca nauczyciel powinien:
1) Dostarczać naukowej już wiedzy, która musi być jednak ciągle dostosowana do możliwości intelektualnych uczniów.

2) Uczyć uczniów uzasadniania swoich poglądów.

3) Uczyć o tym, że należy wyjaśniać to, co nie zrozumiałe.

4) Uczyć naukowego podejścia do rozstrzygania sporów.

5) Budzić zaufanie i szacunek do nauki i naukowców.
III obejmuje V i VI klasę szkoły podstawowej. Na tym etapie wychowawca- nauczyciel powinien:
1) Zapoznać uczniów z historią nauki.

2) Ukazywać różne poglądy na daną sprawę oraz uczyć wyrabiania samodzielnego zdania (poglądu) na daną sprawę.

3) Wprowadzać uczniów w istotę niektórych współczesnych konfliktów światopoglądowych.

4) Rozbudzać problemy i wątpliwości światopoglądowe- krytycyzm.

5) Uczyć dzieci stawiania pytań i żądania uzasadnień w kwestiach światopoglądowych.

IV obejmuje końcowe klasy szkoły podstawowej i początkowe szkoły średniej. Zadania wychowawcy- nauczyciela to:
1) Wprowadzenie uczniów w problematykę współczesnych konfliktów światopoglądowych.

2) Uczenie uczniów zdawania sobie sprawy z własnej wątpliwości oraz braku uzasadniania własnych poglądów.

3) Zachęcanie młodzieży do podejmowania konfrontacji własnych przekonań z cudzymi.

4) Uczenie przyswajania przez młodzież postawy konsekwencji i uczciwości w sprawach światopoglądowych.

5) Budzenie wstrętu u młodzieży na dokonywanie przemian światopoglądowych dla kariery i zysku.

Uogólniając, nauczyciel powinien u wychowanków:
• Rozwinąć postawę tolerancji.
• Rozbudzić krytyczny stosunek do własnych przekonań.
• Wzbudzić problemy światopoglądowe.
• Doprowadzić do prawidłowych rozwiązań światopoglądowych.


5. Metody i techniki wychowania światopoglądowego.
W wychowaniu światopoglądowym największe znaczenie powinny mieć uczucia intelektualne takie jak: ciekawość, pasja poznawcza, radość z dochodzenia do prawdy, głębokie umiłowanie prawdy.
Kształtowanie naukowego poglądu na świat powinien polegać na organizowaniu uczniom ćwiczeń w zakresie samodzielnego, krytycznego dochodzenia do prawdy.
W tak prowadzonym procesie wychowywania światopoglądowego zastosowanie mają formy nauczania, które aktywizują myślenie ucznia, skłaniają do samodzielnego wykonywania zadań o charakterze poznawczym.
Bezwartościowe jest podanie uczniom suchych faktów bez wyjaśnienia przesłanek, na których owe fakty zostały oparte. Należy więc przyswajać wyłącznie takie przekonania, które mogą sami zrozumieć, i do których mogą dojść za pomocą własnego rozumienia.
Należy poszukiwać metod najbardziej skutecznych.

Techniki wychowania światopoglądowego:
- pogadanka i dyskusja,
- prace laboratoryjne,
- samodzielne wykonywanie przez uczniów zadań poznawczych- praca z książką,
- działania zindywidualizowane i zespołowe,
- samodzielne rozwiązywanie problemów,
- samodzielne wypowiadanie własnych poglądów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
klex44
Administrator



Dołączył: 04 Lis 2006
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:21, 13 Gru 2006    Temat postu:

mam nadzieje ze to tutaj powinienem wkleic !!??


Dziekujemy Asi musiał !!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pedagogika Strona Główna -> Wprowadzenie do pedagogiki - Wykład Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin